پشت پرده وام یک میلیونی و سودی که همچنان از جیب مردم پرداخت می شود

وام یکی میلیونی که دولت برای حمایت مردم در این شرایط کرونایی می‌دهد، همچنان سود 12درصدی داشته و فرقی ندارد که سود آن از جیب مردم داده شود یا دولت و در شرایط جدید دولت سود این وام را از درآمدهای خود که متعلق به مردم است به بانک ها می‌پردازد؛ هر چند باز هم حرف رئیس جمهور نفض شد و مردم 4درصد سود این وام را می‌دهند و دولت فقط 8 درصد را تقبل کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، شیوع ویروس کرونا در جهان، اقتصاد کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر منفی قرار داد، به طوری که باعث ایجاد یک فضای رکودی در اقتصاد شده و کسب و کارها و مشاغل را بخصوص در بخش خدمات را به تعطیلی کشاند و از این طریق معیشت مردم و اقشار ضعیف جامعه را با مشکل مواجه کرد.

دولت ما هم مانند سایر کشورها اقدام به تصمیم‌گیری برای حمایت از معیشت مردم و بنگاه‌های آسیب دیده کرد که از یک سو این کار با تاخیر زیاد انجام شد و از سوی دیگر هنوز این تصمیمات اجرایی نشده است.

براساس این گزارش، دولت در کنار سایر تصمیماتش 75 هزار میلیارد تومان برای حمایت از مردم و مشاغل دیده است که این میزان به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد البته کارشناسان و صاحبان مشاغل نسبت به این تصمیمات انتقاد داشتند و عنوان کردند که این کمک‌ها با توجه به شرایط و وضعیت کنونی، بسیار ناچیز است.

براساس تصمیم دولت قرار است 23هزار میلیارد تومان در قالب وام یک میلیون تومانی به همه خانوارهای ایرانی پرداخت شود که این وام با 12درصد سود است و به 23 میلیون خانوار تعلق می‌گیرد.

وام یک میلیونی قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و در روز‌های نخست اردیبهشت ماه در حساب همه سرپرست خانوار که یارانه می‌گیرند، واریز خواهد شد؛ البته متقاضیان این وام باید درخواست خود را از طریق پیامکی که بعدا از سوی وزارت رفاه اعلام می‌شود، ارائه  دهند. اقساط این وام نیز از مبلغ یارانه و از یارانه تیر ماه امسال به بعد کسر خواهد شد و خانوارها یارانه اردیبهشت و خرداد ماه را به صورت کامل دریافت می‌کنند.

دریافت سود 12درصدی از این وام یک میلیون تومانی که در قالب کمک کرونایی با هدف کمک به معیشت خانوارهای ایرانی داده می‌شود، مورد انتقاد مراجع، کارشناسان و نمایندگان مجلس شد که چرا باید در این شرایط اقتصادی مردم از این کمک سود گرفته شود و این اقدام را نوعی کاسبی در شرایط کرونایی قلمداد کردند و از سوی دیگر عنوان شد این وام نمی‌تواند مشکلی از مردم حل کند.

دریافت سود از این وام شرعاً جایز نیست

مراجع و صاحب‌نظران دریافت این سود 12 درصدی را جایز نداستند و آن را ربا و شبه ربا عنوان کردند زیرا این کمک در قالب عقود بانکی قرار نمی‌گیرد و به نوعی قرض برای کمک به معیشت  مردم آن هم در این شرایط کرونایی است.

آیت‌ الله علوی‌گرگانی مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه دریافت سود از این وام شرعاً جایز نیست، گفت: با توجه به اعطای وام یک‌میلیونی دولت با سود 12درصدی، تحت عنوان تسهیلات و کمک به معیشت مردم برای تأمین نیازهای روزمره در ایام کرونا، فروش و توزیع وام توسط دولت (و نه هیچ مؤسسه مالی‌ای) انجام می‌گیرد، لذا نمی‌توان آن را تحت هیچ یک از عقود شرعی بازتعریف کرد و سود 12درصد گرفت. این وام به‌عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌باشد لذا در قالب عقود مضاربه و مشارکت و وکالت قرار نمی‌گیرد لذا دریافت سود از این وام شرعاً جایز نیست.

علت دریافت ۱۲ درصد سود از زبان سخنگوی دولت و منت نظام بانکی بر سر مردم!

علی ربیعی سخنگوی دولت تدبیر و امید درباره علت دریافت 12 درصد سود از وام یک میلیونی به یارانه بگیران، می‌گوید: نرخ سود این وام با کمک بانک مرکزی از ۱۸ به ۱۲درصد کاهش یافته و از منابع این بانک است و اگر می‌خواستیم آن را قرض‌الحسنه بدهیم، بار مالی زیادی به بودجه وارد می‌کرد.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی اینستاگرامی در صفحه شخصی خودش نوشته بود: ... 4میلیون خانوار کم درآمد بین 1 تا 2 میلیون تومان وام قرض الحسنه 4 درصدی دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲درصد را دولت می پردازد؛ بعلاوه بیش از۲۳میلیون خانوار یارانه بگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲درصد دریافت می‌کنند و نرخ 12 درصدی کارمزد این وام‌‌ها، تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش از این در نرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانک‌ها، امکان نداشت.

همتی البته روز گذشته هم در یادداشت دیگری نوشت: ...در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با قبول پرداخت مابه التفاوت نرخ 12درصد توسط دولت مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه بگیر، به صورت قرض الحسنه و ۳۰ ماهه باشد. ...لازم می‌دانم از همراهی خوب نظام بانکی در این اقدام قدردانی کنم.

بنابراین گزارش تامین منابع مالی برای این وام یک میلیون تومان به یارانه بگیران براساس گفته‌های ربیعی از منابع بانک مرکزی (استقراض دولت از بانک مرکزی) و  بنابر گفته‌های همتی از منابع بانکی است که لازم است در این مورد به صورت شفاف به مردم پاسخ داده شود.

پرداخت سود وام یک میلیونی از جیب مردم یا دولت؟

پس از اینکه انتقادات از وام یک میلیونی با سود 12درصد افزایش یافت، دولت برای کاهش انتقادات اعلام کرد این سود این وام را خودش پرداخت می‌کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت در مورد این وام گفت: 23 هزار میلیارد تومان قرار بود به یارانه‌بگیران با سود 12 درصد بدهیم که مقرر شد تسهیلات یک میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه تبدیل شود و سودی که از مردم قرار بود گرفته شود، دولت برعهده بگیرد و پرداخت کند.

آقای روحانی از عنوان وام قرض الحسنه برای این وام بانکی استفاده کرده که به نظر این عنوان باز هم دارای ایراد است زیرا سود این بانک همچنان پا برجاست و فقط به جای جیب مردم از جیب دولت (بیت المال) پرداخت خواهد شد و در اصل قضیه هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند . البته باید گفت که منابع دولت نیز حاصل درآمدهایی چون فروش نفت، اخد مالیات از مردم و... است یعنی بازهم از جیب ملت سود این وام پرداخت خواهد شد فقط اینبار به صورت غیرمستقیم است.

کاسبی کرونایی دولت از جیب ملت به برای بانک‌ها

براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، بدین ترتیب با ثبت نام و اعلام درخواست سرپرستان خانوار در پاسخ به پیامک ارسالی وزارت رفاه، این وام یک میلیون تومانی به حساب سرپرست خانوارهای یارانه بگیر واریز و در اختیار خانوارها قرار گیرد.

موضوع نخست اینکه مراجع و صاحب‌نظران نسبت به ربوی بودن این وام هشدار داند و فرقی نمی‌کند که سود آن از جیب مردم پرداخت شود یا دولت زیرا منابع دولت هم به صورت غیرمستقم برای کشور و مردم است و درآمدهای دولت هم از جیب مردم تامین می‌شود به نوعی قبلا سود آن مستقیما از جیب مردم گرفته می‌شد و خودشان پرداخت می‌کردند حالا به صورت غیرمستقیم از منابع بیت المال و مالیات‌هایی که مردم به دولت می‌دهد و در اصل قضیه (شبه ربوی بودن) تغییری ایجاد نخواهد کرد.

موضوع دوم این است که بانک‌ها امروز به پارکینگ پول تبدیل شدند و بنگاه‌های و بخش واقعی اقتصاد و حتی به استفاده از وام بانکی آن هم با سود 18درصدی (در اصل بیش از 24درصد است) به دلیل عدم صرفه اقتصادی تمایلی ندارند و انواع تبلیغات بانک‌ها برای دادن وام با شرایط ویژه را در در و دیوار شهر می‌توان دید و ظاهرا این طرح دولت (وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران) برای ایجاد درآمد (کاسبی) مطمئنی برای بانک‌ها (برگشت اصل و سود تضمین شده) است؛ آن‌هم در این شرایط که کرونا مشکل معیشتی مردم تشدید کرده است.

درآمد 4000 میلیارد تومانی بانک‌ها از وام یک میلیونی/ یک میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی کجا می‌رود؛ دولت پاسخ دهد

براساس این گزارش، سود 12 درصدی وام یک میلیون تومانی برای 30 ماه برابر است با 162 هزار و 443تومان و مبلغ هر قسط آن حدود 38 هزار و 700 تومان خواهد بود و اگر این وام دو ساله باشد کل سود آن 129 هزار و 763 تومان و اقساط آن حدود 47 هزار تومان است.

اگر 23 میلیون خانوار ایرانی درخواست وام یک میلیون را ثبت کند یعنی پرداخت 23هزار میلیارد تومان وام که مجموع سود آن برای اقساط 30 ماه بیش از 3736 میلیارد تومان خواهد شد و برای 24 ماه 2984میلیارد تومان می‌شود.

با توجه به اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر 30 ماه بودن اقساط و براساس طرح دولت برای حمایت از معیشت مردم نشان می‌دهد 3736 میلیارد تومان درآمد در این شرایط کرونایی نصیب نظام بانکی خواهد شد و این یعنی کاسبی دولت برای بانک‌ها نه مردم.

سودی باز هم مردم می‌دهند

البته وزارت رفاه اعلام کرد بازپرداخت این وام یک میلیون تومانی 30 ماه و مبلغ هر قسط 35 هزار تومان است که سود آن اصل و سود آن یک میلیون و 50 هزار تومان می‌شود اگر 23 میلیون خانوار متقاضی باشند درآمدی که برای نظام بانکی حاصل خواهد شد 1150 میلیارد تومان است یعنی بازهم مردم سود یا همان کامزد 4 درصدی برای این پرداخت خواهند کرد و دولت فقط 8 درصد سود این وام را می‌پردازد.

براساس این گزارش و با توجه به اطلاعیه وزارت رفاه باز هم حرف آقای روحانی نقض شد و مردم بخشی از سود این وام یک میایون تومانی را یعمی 4 ردصد را می‌پردازند در حالی آقای رئیس جهور گفته بود سود 12 درصدی را دولت می‌پردازد.

محاسبات بالا براساس سایت بانک ملی ایران است

 

سود وام یک میلیونی معادل 75 هزار وام ازدواج است

این نشان می‌دهد که دولت به جایی اینکه به فکر حل مشکلات مردم باشد به فکر نظام بانکی است تا مشکل بانک‌ها را حل کند حتی 30 ماه شده این وام چیزی بالغ بر 800 میلیارد تومان به سود بانک از این وام افزوده است و جالب اینجاست که دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر سر مردم برای این وام منت می‌گذارند از نظام بانکی تشکر ویژه هم می‌کنند.

اگر این درآمدی که نظام بانکی از سود وام یک میلیون تومانی کسب می‌کند، صرف وام ازدواج شود می‌توان به 74720 زوج وام 50 میلیون تومانی پرداخت کرد یا اینکه این وام از از اختلاس  و فساد 3000 میلیارد تومانی امیرمنصور آریا بیشتر است و چه کارهایی که نمی‌توان با آن انجام داد از جمله ایجاد شغل برای بیکاران و ساخت مسکن و جاده و... .

دولت تدبیر و امید عنوان کرده است که چون پول ندارد مجبور شده از منابع بانکی استفاده و برای همین باید سود پرداخت کند اما بهتر توضیح کاملی دهد که یک میلیارد یورویی که با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا برداشت و استفاده کند را چه کرده است و یا اینکه براساس گفته رئیس کل بانک مرکزی از آزاد شدن 1.6 میلیارد دلار از منابع توقیف‌شده خبر داد چه شد و آیا نمی‌توانست منابع وام یک میلیون تومانی را از این محل‌ها تامین کند و لازم است آقایان در دولت با صراحت و شفافیت به مردم بگویند این پول‌ها صرف چه مصارفی شد.

 



منبع: راه دانا