بعد از 11 سال از نخستین کلنگ زنی؛
بخت بیمارستان 600 تختخوابی گرگان باز شد / امکان توریست درمانی در گلستان
۳ اردیبهشت ۹۹ | April 22 2020 چاپ
بخت بیمارستان 600 تختخوابی گرگان باز شد / امکان توریست درمانی در گلستان

ساخت بیمارستان 600 تختخوابی گرگان بعد از 11 سال از کلنگ زنی از سر گرفته می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، در سال 88 موافقت برای ساخت بیمارستان 320 تختخوابی در گرگان گرفته شد و کلنگ ساخت آن هم توسط وزارت مسکن و شهرسازی  وقت که مجری  ساخت بیمارستان ها بود در جاده شصت کلا گرگان بر زمین زده شد.

این پروژه تا قسمتی از اسکلت آن هم ساخته شد اما با کمبود اعتبار مواجه و در اواخر دولت دهم متوقف شد.

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به دلیل وجود دهها پروژه نیمه تمام دولت تصمیم گرفت طرح هایی با پیشرفت بالای 85 درصد را به اتمام برساند و این پروژه که در ابتدای ساخت آن بود عملا به کنار رفت و امیدی برای ساخته شدن نیافت.

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی در 25مهر 1396طی مصاحبه ای در خصوص بیمارستان 320 تختخوابی شصت کلا گرگان، گفته بود؛ با شکایتی که از سوی اوقاف صورت گرفت این پروژه به مدت 6 سال متوقف شد، با رایزنی های انجام شده مشکل این پروژه برطرف شده و از پیشرفت 8 درصدی برخوردار است.

فاضل با بیان اینکه بیمارستان 320 تختخوابی شصت کلا گرگان دارای کمیسیون ماده 23است، افزود: با در اختیار داشتن کمیسیون ماده 23 ما می توانیم به دنبال افزایش تخت باشیم چراکه گرفتن کمیسیون ماده 23خود به تنهایی نیازمند به دو سال وقت است.

اما در 25 دیماه سال 1397  سعید نمکی وزیر فعلی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در آن زمان سرپرست  بود  در حاشیه بهره برداری مرکز تروما و اورژانس 152 تختخوابی شهید نبوی بیمارستان پنجم آذر گفته بود؛ ساخت بیمارستان بزرگ 600 تختخوابی در مرکزاستان گلستان از برنامه های آینده این وزارتخانه است.

 وی افزود: ساخت این بیمارستان در برنامه های رییس جمهوری است که 300 تخت آن باید تا دو سال آینده احداث شود. و این خبر نویدبخش روزهای خوش برای بهداشت و درمان مردم استان  شد.

البته ساخت این پروژه بیمارستانی به معمایی بدل شده بود و شورای شهر گرگان و شهرداری هم برای ساخت آن واکنش نشان داده و در جلسات شورا عنوان می کردند مکان این طرح باید در منطقه شرق رودخانه زیارت باشد.

بیمارستان های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی و حتی بیمارستان سپاه در نیمه غربی رودخانه زیارت قرار دارند.

این مسئولان عنوان می کردند؛ زمانی که رودخانه زیارت گرگان را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می کند تمام امکانات بیمارستانی در نیمه غربی قرار می گیردو در زمان حوادث غیر مترقبه و قطع ارتباط  پل  ها عملا دسترسی به بیمارستان ها مشکل خواهد شد.

زمین هایی هم در مریم آباد گرگان دیده شد اما مورد تایید قرار نگرفت.البته در مالکیت زمین برای این بیمارستان هم مشکلاتی  با شهرداری بوجود آمده بود. تا اینکه تصمیم گرفته شد این بیمارستان جایگزین بیمارستان 5 آذر در همان مکان تعیین شده شصت کلا ساخته شود و شرق گلستان در توسعه های بعدی دیده شود .

حالا با فروکش کردن کرونا در استان گلستان و عادی شدت تدریجی اوضاع ، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان قصد ادامه ساخت این پروژه و کلنگ زنی دوباره آن را دارند. این بیمارستان 600 تختخوابی قرار بود به نام بیمارستان مرحوم آیت الله طاهری ساخته  شود.

به همین منظور به سراغ مجریان این طرح رفتیم و به گفتگو با آنها نشستیم.

بالغ بر30 میلیارد تومان اعتبار ساخت 

مجتبی مدرسی معاون منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: کارفرمای " پروژه احداث بیمارستان 600 تختخوابی جایگزین بیمارستان 5 آذر" شرکت مادر تخصصی بیمارستان سازی است. پیمانکار هم هنوز انتخاب نشده  و درمناقصه ای که هفته جاری قرار است برگزارشود، انتخاب می شود .

وی افزود: این پروژه در سال 88 شروع شد و در آن زمان کارفرمای  این پروژه وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان و 320 تختخوابی بود و قسمتی ازاسکلت درآن هم ساخته شد اما با مشکلات اعتباری، تامین اعتبار نشد و پروژه متوقف شد.

معاون منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد:  این پروژه چندین سال دست وزارت مسکن و شهرسازی بود تا اینکه تصمیم گرفته شد تا به شرکت مادر تخصصی مجری طرح بیمارستانی وزارت بهداشت انتقال یابد، دوسال هم دست آنها بود اما اعتبار ساخت داده نشدو اما امسال اعتبار گذاشتند و این بیمارستان از 320 تختخوابی به 600 تختخوابی تبدیل شد  و با برآورد کارشناس در مراحل مناقصه است.

به گفته مدرسی؛ اعتبار ساخت این بیمارستان که یک بیمارستان منطقه ای است بالغ بر30 میلیارد تومان است که وزارت بهداشت و درمان آن را تامین می کند.

گردشگری سلامت فرصتی برای گلستان

اما سید علی طاهری نماینده وقت مردم گرگان و آق قلا هم در خصوص ساخت بیمارستان 600 تختخوابی گرگان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما، گفت: در آن زمان ازاستانداری با بیت آیت الله طاهری تماس گرفتند و از ما اجازه نامگذاری بیمارستان جدید گرگان با نام مرحوم آیت الله طاهری را خواستند. ما هم ضمن مشورت با خانواده موافقت خود را اعلام کردیم  و اکنون به جز نام دخلی در این پروژه نداشتیم.

وی درباره کش و قوس های ساخت این بیمارستان بیان کرد: در آن زمان کسی مدعی زمین آن شده بود که طی تماس بادکتر سمنانی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، ایشان گفتند؛ ما تمام مراحل  قانونی آن  را طی کردیم و از نظر حقوقی هم پیگیری کردیم و ادعای آن فرد درست نبود وبالاخره کلنگ زنی شد اما با توجه به کمبود بودجه و گرانی ها ی دوسال پایانی دولت دهم این پروژه درهمان مراحل اولیه ناتمام ماند و به دولت روحانی رسید.

طاهری یادآورشد: در نخستین جلسه رئیس جمهور با  نمایندگان مجلس، ایشان به تعدادپروژه های کلنگ خورده اشاره کرد و گفت: بودجه ما به اندازه یک دهم آن هم نیست بنابراین پروژه هایی که بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند به اتمام می رسانیم. بنابراین این پروژه که عملا روی زمین بود و یک درصد پیشرفت هم نداشت  کامل در دولت روحانی به کنار رفت.

نماینده اسبق مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با با بیان اینکه ساخت بیمارستان های مجهز به دلیل مرکز استان بودن گرگان و مرزی بودن استان گلستان احساس میشد، اذعان کرد: علاوه بر خدمات بهتر به شهروندان، گردشگری سلامت و توریست درمانی بیماران کشورهای شمال ایرن فرصتی برای استان ما برای بهبود اقتصاد ایجاد می کند که بسیار ارزشمند است.

گفتنی است؛ عملیات اجرایی "طرح توسعه بیمارستان 600 تختخوابی گرگان به جایگزینی از مرکز آموزشی درمانی 5 آذر "امروز در سومین روز از هفته سلامت با حضور اصحاب رسانه کلنگ زنی خواهد شد.

 

 

/گلستان ما