با اعلام معاون استاندار مازندران؛
دلیل اصلی تاخیر در افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر مشخص شد
۳ اردیبهشت ۹۹ | April 22 2020 چاپ
دلیل اصلی تاخیر در افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر مشخص شد

معاون عمرانی استاندار مازندران کناره گیری متخصصان چینی در ساخت نرم‌افزار مورد نیاز زباله سوز نیروگاه نوشهر را دلیل تاخیر در افتتاح این پروژه زیست محیطی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران، مهدی رازجویان افزود : در حال حاضر این نرم افزار که کارکرد مدیریتی برای ارکان زباله سوز را انجام می دهد با شبیه سازی آن از نیروگاه زباله سوز تهران از سوی متخصصان داخلی ساخته شد و در انتظار نصب قرار دارد.

وی اضافه کرد : این نیروگاه با شکست ویروس کرونا در استان مازندران افتتاح خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران پیشرفت فیزیکی پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر در غرب استان را حدود ۹۰ درصد بیان کرد.

نیروگاه زباله سوز نوشهر نخستین نیروگاه زباله سوز کشور بود که در سال ۹۱ کلنگ آن به زمین زده شد که در هشت سال اخیر به دلیل مشکلات مالی و اتکاء به خرید تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور به بهره برداری نرسید.

طرح ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر هم با هدف امحای مقدار ۲۰۰ تن زباله های تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود ۳ مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود مدت ۲ سال به بهره برداری برسد که چنین نشد.

براساس آخرین آمار برای نیروگاه زباله سوز نوشهر تا آبان سال ۹۸ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

اعلام رضایت از پیشرفت فیزیکی نیروگاه ساری

معاون عمرانی استاندارمازندران از پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله سوز شهر ساری مرکز استان ابراز رضایت کرد و از شهردار و پیمانکار خواست تا با جدیت برای تسریع در تکمیل این پروژه زیست محیطی تلاش کنند.

رازجویان اظهارداشت : ساری مرکز استان  به عنوان  پیشانی منطقه به شمار می‌رود و مدیریت زباله در آن از اهمیت  زیادی برخوردار است و امیدواریم هرچه زودتر با تکمیل نیروگاه زباله سوز شاهد احیای مرکز دفن و انباشت زباله در منطقه باشیم .

ساخت نیروگاه زباله سوز ۴۵۰ تنی شهرداری ساری در حالی وارد نهمین سال شده است که پس از چند بار وعده شهردار قبلی هنوز تکمیل نشده است. اوایل هفته جاری فرماندار ساری از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید برای تکمیل این نیروگاه خبر داد. پیش از این هم شهرداری ساری در آخرین نشست کارگروه پسماند استان متعهد به تامین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز این شهرستان تا پایان امسال شده بود.

 دولت ۸۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای خرید و واردات تجهیزات نیروگاه زباله  سوز را به شهرداری پرداخت کرده است و  در حال حاضر ابنیه و ساختمان این طرح با حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

هم اکنون زباله مرکز استان مازندران پس از جمع آوری به منطقه ای در ۷۰ کیلومتری جنوب این شهر و مرز میان مازندران و سمنان منتقل می شود که علاوه بر شکایت و گله مندی مازندرانی های منطقه ، انتقاد مسئولان استان سمنان را هم در پی داشته است. اواخر هفته گذشته هم اهالی روستاهای همجوار محل دفن زباله از تردد خودروهای حامل زباله در منطقه جلوگیری کردند و گفته می شود از آن زمان تاکنون شهرداری ساری نتوانسته است زباله ها را به محل دپو منتقل کند.

کارشناسان پیش از این برآورد کردند که تنها با هزینه کمتر از یک سال انتقال زباله شهرستان ساری به محل دپوی کنونی، نیروگاه زباله سوز قابل بهره برداری می شد. هزینه سالانه انتقال زباله ساری ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

روزانه در استان مازندران بیش از سه هزار تن زباله تولید می شود.