آغاز نقشه برداری از دیوار تاریخی گرگان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: نقشه‌برداری از دیوار تاریخی گرگان به عنوان یکی از مقدمات ثبت جهانی این اثر، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، با اعلام این خبر افزود: برای نقشه‌برداری از این اثر ۳میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر دولت به گلستان اختصاص یافته است.
احمد تجری ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها نقشه برداری از همه طول دیوار تاریخی گرگان، شهریور امسال به اتمام می‌رسد.
دیوار دفاعی گرگان، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ نیز مطرح شده، یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.
این دیوار با نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان (به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‌ها نگارش شده است.
طول دیوار تاریخی گرگان حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر است که با مصالح آجر به ابعاد ۱۰×۴۰×۴۰ سانتی متر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره‌ای از قلعه ها، کوره‌های آجرپزی، سد و کانال‌های هدایت آب است.
پیشتر ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می‌دادند، اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی در سال‌های اخیر نشان داده که این دیوار در دوره ساسانی و برای جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
 



منبع: صدا و سیما