جزئیات افتتاحیه مجلس یازدهم در ۷ خرداد / از غیبت مهمانان خارجی تا حضور مقامات داخلی

رئیس سنی مجلس یازدهم اظهار داشت: قرار شد مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، هفتم خرداد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، سید رضا تقوی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیئت رئیسه سنی مجلس، جلساتی با معاونت اجرایی مجلس و همچنین معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور بررسی جزئیات برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم داشت.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم به موقع یعنی هفتم خرداد ماه با حضور تعداد محدودی از مقامات لشکری و کشوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: به همراه معاون وزیر بهداشت و درمان بازدیدی از محل ورود و خروج مدعوین این مراسم و همچنین صحن مجلس داشتیم تا تمهیدات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی رعایت انجام گیرد.

وی افزود: افتتاحیه مجلس یازدهم به دلیل شرایط کرونایی کشور با محدودیت‌های خاصی برگزار می‌شود؛ مثل گذشته مهمان‌های زیادی در این مراسم حضور نخواهد داشت.

حجت الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: این مراسم با حضور تعدادی از مقامات بلند پایه کشوری برگزار می‌شود و مهمانان خارجی هم نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولانی که در ادوار گذشته در مراسم افتتاحیه حضور داشتند اینبار دعوت نخواهند شد بلکه این مراسم صرفا با حضور برخی مقامات عالی رتبه، سران قوا و تعداد محدودی از اعضای هیئت دولت و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار می‌شود.

طبق آیین نامه داخلی مجلس؛ نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل شصت و پنجم (۶۵) قانون اساسی و با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌ رسمیت می‌یابد.
درآغاز جلسه آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شوری تلاوت می‌شود.

‌پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

‌همچنین در تشریح تشریفات این مراسم آمده است؛ نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (۶۷) قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. متن سوگند نامه توسط رئیس قرائت می‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.

براساس این ماده از آیین‌نامه داخلی مجلس،‌ نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا‌ می‌کنند سوگند را بجا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

متن سوگند نمایندگان

«بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.


نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

‌نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‌کنند سوگند را بجا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

در این نشست هیئت رئیسه سنی مجلس اداره جلسه را بر عهده دارد؛ مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر (در مجلس یازدهم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با ۷۴ سال سن) به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت منشی تعیین می‌شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند.

 

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان (در ۵ استان) برگزار شد. این انتخابات سی‌وهفتمین انتخاباتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. به عبارتی دیگر، طی ۴۱ سال گذشته، ۳۶ انتخابات در ایران برگزار شده است، یعنی به طور متوسط هر یک سال و چند ماه، یک انتخابات ملی در ایران برگزار شده است. انتخاباتی که تجلی الگوی مترقی مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و پیشبرد امور کشور است.
 

در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی به شمار می‌رفتند. همچنین حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر از رأی‌دهندگان را بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دادند.
 
در جریان انتخابات روز جمعه دوم اسفند، تعداد ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر و تعداد شعب اخذ رأی در این ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه بود که از این میزان، ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به صورت سیار فعالیت داشتند. از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه، ملی و ۵ حوزه انتخابیه نیز مربوط به اقلیت‌های دینی بود. همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده بودند.



منبع: صدا و سیما