برپایی راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر در کشور

راهپیمایی روز قدس در شهرهای با وضعیت سفید و نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا گفت: نماز عید فطر امسال در مساجد سراسر کشور و در فضای باز ، با رعایت اصول بهداشتی برپا می‌شود اما در مکان‌هایی که در سال‌های گذشته اجتماعات بزرگ صورت می‌گرفت، همانند مصلاها، به خاطر مراعات اصول بهداشتی، اجتماعات بزرگ انجام نمی شود.

آقای روحانی افزود: هر مسجدی که می‌خواهد نماز عید فطر برگزار کند، مشکلی نیست و فقط باید فاصله اجتماعی را مراعات و دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کند
وی تصریح کرد: افرادی هم که احتیاط می‌کنند، می‌توانند نماز عید فطر را در منزل به جا بیاورند، چرا که نماز واجب نیست و مستحب است و می‌توانند در خانه آن را به صورت انفرادی بخوانند.

* برگزاری مراسم روز قدس در ۲۱۸ شهرستان
رئیس جمهور گفت: مراسم روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستان که وضعیت آن‌ها سفید اعلام شده برگزار می‌شود.
آقای روحانی افزود: برای روز قدس امسال دو تصمیم گرفته شد تصمیم اول این بود که در شهر‌هایی که وضعیت آن‌ها سفید اعلام شده و معتقدیم که ۲۱۸ شهرستان هستند و نماز جمعه نیز در آن‌ها برگزار می‌شود به طور طبیعی مراسم روز قدس هم می‌تواند برگزار شود.
وی گفت: با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم روز قدس نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت اجتماع در محل نماز جمعه اجرا می‌شود.
رئیس جمهور افزود: اما برای شهر تهران دستور العمل ویژه‌ای اتخاذ کردیم و با توجه به اینکه شرایط پایتخت قرمز است و نمی‌توان مراسم روز قدس را در آن برگزار کرد، به همین خاطر سپاه پاسداران مسئولیت برگزاری مراسم روز قدس در تهران را برعهده گرفت تا از یک مبداء تا مقصد خاصی با کاروان خودرویی مراسم راهپیمایی روز قدس برگزار شود.
وی اضافه کرد: مسیر این کاروان خودرویی به گونه‌ای طراحی می‌شود که اجتماع مردمی صورت نگیرد تا مشکلی برای مردم به وجود نیاید.سپاه متولی این مراسم است که از یک مبداء آغاز می‌شود و تا یک مکان مشخص ادامه خواهد یافت.

* بازگشایی اماکن مقدسه بعد از ماه رمضان
رئیس جمهور همچنین در خصوص بازگشایی اماکن مقدسه نیز گفت: بنا شد بعد از ماه مبارک رمضان، اماکن مذهبی، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ، شاه عبدالعظیم حسنی و سایر اماکن، در چارچوب دستور العمل‌هایی که تعیین شده و به آن‌ها ابلاغ شده، صحن آن‌ها باز شود.
رئیس جمهور گفت: قرار شد، رواق‌ها و حرم بسته باشند، اما صحن باز شود و بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعدازظهر، در‌های صحن باز شود و مردم وارد صحن شوند و زیارت خود را بخوانند و سلام کنند و توقف زیاد نداشته باشند.

* آغاز فعالیت دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد
رئیس جمهور از آغاز تدریجی فعالیت مراکز دانشگاهی از ۱۷ خرداد خبر داد.
آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: فعالیت‌های کارگاهی، آزمایشگاهی و اقدامات دیگری که برای برگزاری آزمون‌ها لازم است به تدریج از آن تاریخ در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.
رئیس جمهور گفت: البته این غیر از دانشکده‌های پزشکی است که شرایط دیگری دارد و اکنون نیز تقریباً فعال است.

* چگونگی فعالیت رستوران‌ها ، هتل ها و اماکن ورزشی
وی همچنین بازگشایی رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان را از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تاکید کرد: البته فعالیت آنان در چارچوب دستورالعمل‌هایی خواهد بود که به آنان ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند.
رئیس جمهور همچنین از آزاد شدن فعالیت‌های ورزشی درچارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاچی و اجتماعات مردم خبر داد.
آقای روحانی همچنین با اشاره به تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت هتل‌ها گفت: البته رستوران‌های هتل‌ها بسته بود و خود هتل‌ها بسته نبود و مردم می‌توانستند غذا تهیه کنند و به اتاق هایشان ببرند.
رئیس جمهور افزود: پس از ماه مبارک رمضان، همان طور که رستوران‌ها باز می‌شود فعالیت رستوران هتل‌ها نیز آزاد می‌شود و آنان هم می‌توانند به فعالیت شان ادامه دهند.

* دوره کرونا تمام نشده، باید هوشیارانه و حساب شده عمل کرد
رئیس جمهور با بیان اینکه باید مردم را حداقل برای چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، گفت: دوره کرونا تمام نشده و ما باید در این زمینه هوشیارانه و حساب شده عمل کنیم.
آقای روحانی افزود: ما مردم را باید حداقل برای چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، طوری گفته می‌شود که اینجا یا آنجا، سفید، زرد و قرمز است که مردم فکر می‌کنند، مکان سفید آلودگی ندارد.
آقای روحانی ادامه داد: این گونه نیست در یک لحظه ممکن است، منطقه‌ای سفید شود و یا در یک لحظه دوباره زرد شود، این بستگی به عمل ما دارد، ما خودمان باید به خوبی در جامعه عمل کنیم.
وی افزود: کشور‌هایی که از ما پولدارتر هستند و تجهیزات پزشکی و تخت بیمارستانی بیشتری دارند، اکنون می‌بینید که چگونه در این قضیه درمانده و گرفتار شده اند، همکاری مردم در آنجا کم است و بین مسئولان نیز اختلاف وجود دارد.
رئیس جمهور ادامه داد: در هر کشوری بین مسئولان اختلاف به وجود بیایید، اعتماد مردم نیز نسبت به مسئولان و بهداشت و درمان کم می‌شود و کنترل اوضاع از دست خارج خواهد شد، هر چند که پول و تجهیزات داشته باشند.
آقای روحانی در ادامه گفت: بنابراین مردم باید بدانند که تا یک مدتی باید با کرونا زندگی کنند، یا باید این ویروس خودش از بین برود که بعید به نظر می‌رسد، یا باید یک درمان قطعی برای آن پیدا شود که هنوز پیدا نشده، یا اینکه یک واکسن مطمئنی بسازند که هنوز ساخته نشده است، اینکه چه کسی درست می‌کند و کی به ما می‌رسد، مشخص نیست بنابراین باید تلاش کنیم.

* باید بیماریابی را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم
رئیس جمهور گفت: باید بیماریابی را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم و بیماران را پیدا کنیم و آن‌ها را قرنطینه و ایزوله نگهداریم تا بتوانیم سریع‌تر و حساب شده‌تر از این دوران به خوبی عبور کنیم.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها در تشخیص کرونا در افراد و سردرگمی آن‌ها گفت: این ناهماهنگی در پزشکان نیز وجود دارد و هر پزشکی نظر خاص خود را می‌دهد در حالیکه ما باید دستورالعمل‌های بسیار روشن و قاطعی به تمام پزشکان ابلاغ کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: همانگونه که سازمان بهداشت جهانی در هر مقطعی اطلاعیه صادر می‌کند و دستورالعملی می‌دهد، وزارت بهداشت ما تلاش می‌کند و این همه دستورالعمل می‌دهد اول باید پزشکان و بیمارستان‌های ما مخاطب باشند و ما باید این‌ها را یکسان کنیم و به مردم آموزش کافی بدهیم.
آقای روحانی تاکید کرد: آموزش ما در این زمینه کافی نیست و باید آموزش‌های بیشتری داده شود.
رئیس جمهور گفت: افراد مبتلا باید قرنطینه شوند و این یک اصل است و اگر آن‌ها همین گونه در جامعه رها شوند اقداماتی که ما انجام می‌دهیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
رئیس جمهور تصریح کرد: هر چه همکاری عمومی تمام دستگاه‌ها و تمام ارگان‌ها بیشتر شود، اعتماد مردم بیشتر می‌شود و اگر هم باهم دعوا و اختلاف نظر داریم، وقت زیاد است به موقع دعوا می‌کنیم، دعوا که تخصص زیادی نمی‌خواهد، اکنون وقت این کار نیست، اکنون موقع اتحاد است.
رئیس جمهور همچنین گفت: البته ما باید صدای مردم را بشنویم، مردم حرف‌ها و صحبت‌هایی دارند و یا نظرات و نقد‌هایی دارند، باید صدا مردم در این زمینه به خوبی شنیده شود.

* اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، ممکن است ماه‌ها طول بکشد
رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی رعایت نکات بهداشتی و کار‌های فردی ضروری است و ممکن است طرح فاصله گذاری هوشمند ماه‌ها به طول بیانجامد.
آقای حسن روحانی افزود: از روز اول مواجه با ویروس کرونا، متوجه یک خطر جدی شدم و آن این است که رسانه‌های بیگانه می‌خواستند به بهانه بیماری، کشور را به تعطیلی بکشانند.
وی افزود: همان طور که سلامت مردم ضروری است، آب، برق، گاز و سایر خدمات نیز ضروری است و برخی کالا‌ها نیز باید به مردم ارائه شود.
آقای روحانی ادامه داد: از همان ابتدا روی این موضوع متمرکز شدیم، تا کالا و خدمات ضروری بدون وقفه به مردم ارایه شود و در ارائه کالا و خدمات مشکلی ایجاد نشود و به یاری دست اندرکاران مشکلی چندانی نیز در این مورد به وجود نیامد.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی قسمت‌های کم ریسک بازگشایی شدند و جا‌هایی که مردم مراعات کردند، کار‌ها خوب پیش رفته، البته در زمینه آموزش نیاز به کار بیشتر است و باید در دبستان، دبیرستان و دانشگاه عقب ماندگی‌های درسی جبران شود.
آقای روحانی گفت: بهداشت فردی برای ما اصل است و رعایت نکات بهداشتی باید بدون کاستی از سوی مردم رعایت شود و برای مدتی عادات گذشته مانند دید و بازدیدها، رفت و آمدها، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم.
رئیس جمهور تاکید کرد: در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، اجرای فاصله گذاری هوشمند نیز فعلا باید در دستور کار باشد و ممکن است این موضوع تا ماه‌ها ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به ویروس کرونا، فوری باید از جامعه جدا شود و این مصوبه شورای مقابله با کرونا است، اظهار داشت: این مصوبه تاکنون چندان جدی گرفته نشده و اجرایی نشده است.
آقای روحانی افزود: من در چند مورد به صورت اتفاقی این موضوع را پیگیری و مشاهده کردم که این مصوبه اجرای نشده است، در حالی که هرکسی که مبتلا است باید بلافاصله به خود او ابلاغ شود و خانواده و محل کارش نیز در جریان قرار گیرند.

* قدردانی از پایبندی مردم به اصول بهداشتی در شب‌های قدر
رئیس جمهور از پایبندی کامل مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی در شب‌های قدر تشکر کرد.
آقای روحانی با ادای احترام به ساحت مقدس حضرت علی (ع)، گفت: از مردم عزیز و بزرگوار که در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر دستورالعمل‌های بهداشتی را کاملا مراعات کردند و مراسم احیا بسیار منظم، حساب شده و طبق اصول برگزار شد، قدرشناسی می‌کنم.
رئیس جمهور تاکید کرد: به طور جدی از همه برگزار کنندگان این مراسم اعم از وعاظ، مدحان اهل بیت عصمت علیهم السلام، مسئولان مساجد و حسینیه‌ها و بسیج کمال تشکر و امتنان دارم.
آقای روحانی گفت: ما در شرایطی هستیم که نباید بگذاریم، ناامیدی، تردید و اضطراب در جامعه ایجاد شود و نباید اجازه دهیم، شرایطی پیش بیاید که مردم احساس کنند که از شرایط خطرناک این ویروس به طور کامل عبور کرده ایم.



منبع: صدا و سیما