طرح منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران رد شد / شورای نگهبان : موضوع روشن نبوده و دارای ابهام می باشد

طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مازندران که در روزهای پایانی مجلس دهم به تصویب رسیده بود از سوی شورای نگهبان رد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی مازندران مصوب جلسه مورخ پانزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و نه مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام نظر گردید :

« با توجه به اینکه اطلاعات ارائه‌شده در خصوص مناطق آزاد تجاری - صنعتی مذکور کافی و توجیه‌کننده نمی‌باشد، موضوع روشن نبوده و دارای ابهام می‌باشد. از این رو ضروری است در راستای اجرای اصل نود و چهارم قانون اساسی و تطبیق مصوبات با موازین شرعی و قانون اساسی، اطلاعات لازم همراه با مصوبه ارائه شود، تا امکان اظهارنظر فراهم گردد.»

البته با توجه به نحوه تدوین این طرح و ساختار نامتوازن آن در قالب « منطقه آزاد سه له ای »، قابل پیش بینی بود که این طرح از سوی شورای نگهبان مورد قبول واقع نخواهد شد و دولت و نمایندگان مجلس دهم برای اینکه تصویب آن را به نام خود تمام کنند اقدام به مصوب نمودن این طرح غیرکارشناسی کرده اند .

کارشناسان اعتقاد دارند ایجاد منطقه آزاد سه لکه ای در هیچ کجا مسبوق به سابقه نیست و عملا امکان پذیر نیست .

البته اینکه سه منطقه از استان بصورت جداگانه منطقه آزاد تجاری شود بحث دیگری است که باید هر نقطه با نام خاص خود مورد تصویب قرار گیرد که مظمئنا با توجه به ملاحظات امکان پذیر نیست .

بدون تردید تنها راه برون رفت از بن بست منطقه آزاد  در مازندران ، شجاعت دولتمردان و مجلس ها در پذیرش یکی از مناطق پیشنهادی که از زیرساخت های لازم برخوردار است می باشد و باید به شدت از تعداد لکه ها کاست و از سیاسی کاری با آینده تجاری ، اقتصادی و صنعتی استان پرهیز کرد .

با اندک کار کارشناسی می توان دریافت که بندر امیرآباد تنها منطقه ای است که از همه نظر زیرساخت هایش بر مناطق دیگر ارجحیت دارد و نباید معطل ملاحظات مرسوم شود.



منبع: شمال نیوز