کارکنانی که تاب اخراج و بیکاری ندارند؛
اخراج ۷۰ کارمند دانشگاه شمال آمل/ لغو قرارداد با دستور هیات موسس!
۱۹ خرداد ۹۹ | June 8 2020 چاپ
اخراج ۷۰ کارمند دانشگاه شمال آمل/ لغو قرارداد با دستور هیات موسس!

این روزها که با شیوع ویروس کرونا وضعیت هر یک از افراد جامعه مثنوی هفتاد من است، مدیریت دانشگاه شمال که یکی از متمول ترین و بزرگترین دانشگاه های غیر انتفاعی استان و کشور محسوب می شود و شخصیت های چون اکبر ترکان مشاوره عالی رئیس جمهور جزء هیئت موسس این دانشگاه است، در اقدامی باور نکردنی، 70 نفر پرسنل این دانشگاه را در فروردین ماه امسال اخراج کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، سیاست های دانشگاه شمال با واکنش پرسنل همراه بود و با تجمع در اداره کار و فرمانداری آمل مراتب اعتراض خود را به مسئولین شهری اعلام کردند، اما تا به امروز همچنان پشت درها بسته دانشگاه منتظر خبر خوش هستند.

هر یک از کارکنان با چند سر عائله و مشکلات مالی سختی که این روزها دامن گیر دست و پنجه نرم می کنند و به اندازه کافی کمرشان را خم کرده است که دیگر تاب اخراج و بیکاری را ندارند.

سید عابس حسینی در گفتگو با خبرنگار سفیرهراز با اشاره به اخراج 70 نفر از 100 پرسنل دانشگاه شمال گفت: قرارداد ما یکساله بسته می شود، که در29 فروردین عنوان کردند که شیوع بیماری کرونا، امسال با شما قرارداد نمی بندیم و این دستور هیئت موسس است، در حالی که در هیئت موسس بیان شده که تا آخر ترم برای بیمه بیکاری معرفی شوند.

وی تصریح کرد: طبق اصول اموزشی استانداراد به ازای هر 20 دانشجو یک کارمند و یا کارمند آموزشی باید باشد، در حالی که در دانشگاه، 18 نگهبان، 10 نفر برای فضای سبز، یک رانند، 10 خدمات و مابقی کارکنان هستند و با وجود 4 هزار و 500 دانشجوی فعال و 300 دانشجوی غیر فعال، می توان گفت که چند برابر استاندار معمول کارمند قرار دارد.

مسئول فرهنگی دانشگاه شمال  با ابراز ناراحتی از این سیاست دانشگاه شمال، خاطرنشان کرد: در 29 فروردین به اداره کار مراجعه کردیم و بعد در فرمانداری آمل اعتراض خود را بیان کردیم، جلسه شورای اداری برگزار شد و مسئولین شهری در آن حضور داشتند که در صورت جلسه بیان شد که با وجود ویروس کرونا 2 ماه کارفرما مکلف به بیمه بیکاری است و بعد از آن باید با تمام کارکنان قرارداد ببندد.

وی ادامه داد: شورای اداری یکی از جلسات مهمی است که در مواقع بحران برگزار می شود، چطور با وجود دو ماه ضمانت اجرایی ندارد.

حسینی با بیان اینکه 25 سال سابقه کار دارم که 18 سال در این دانشگاه بوده است، اظهار کرد: اکثر این نیروها سال ها با حقوق دریافتی کم و صادقانه خدمت کردند، در ابتدا با 45 هزارتومان وارد شدم و امروز 2 میلیون 950 هزارتومان دریافت می کنم.

وی  با تاکید اینکه سه ماه حقوقی دریافت نکرده اند، عنوان کرد: با وجود شرایط فعلی چگونه جوابگوی خانواده باشیم، اخراج این حجم کارکنان که هر کدام متاهل و دارای چند فرزند هستند، منصفانه نیست.

در حالی که مقام معظم رهبری تاکید زیادی برای حمایت به افراد جامعه در زمان ویروس کرونا داشتند، اخراج حجم زیادی از کارکنان دانشگاهی را شاهد هستیم که به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های غیرانتفاعی کشور را یدک می کشد.



منبع: سفیر هراز