با انجام تعمیرات اساسی و در آستانه پیک مصرف تابستان:
واحد یک بخاری نیروگاه نکا با ظرفیت440 مگاوات به شبکه سراسری برق پیوست
۴ تیر ۹۹ | June 24 2020 چاپ
واحد یک بخاری نیروگاه نکا با ظرفیت440 مگاوات به شبکه سراسری برق پیوست

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با اعلام این خبر افزود: این واحد طبق برنامه زمانبندی، اواخر بهمن ماه گذشته به منظور انجام تعمیرات اساسی و ارتقاء آمادگی تولید در تابستان از مدار خارج و پس از گذشت 4 ماه فعالیت تعمیراتی بدست کارکنان پر تلاش و متخصص نیروگاه، مجدداً به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، محسن نعمتی گفت: طبق دستورالعمل شرکت سازنده، واحدهای بخاری این نیروگاه پس از هر 25 هزار ساعت کارکرد معادل توربین، تحت تعمیرات نیمه اساسی و پس از 50 هزار ساعت کارکرد، تحت تعمیرات اساسی قرار می گیرند، بر همین اساس قبل از این، 9 مرحله تعمیرات نیمه اساسی و اساسی در این واحد انجام و تعمیرات اخیر دهمین تعمیرات برنامه ریزی شده در این واحد از زمان راه اندازی اولیه در سال 1358 تاکنون می باشد.

وی با اشاره به دشواری و حساسیت کار نگهداری و تعمیرات و بهره برداری از واحدهای این نیروگاه پس از 4 دهه کارکرد، گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و در حالی که محدودیت‌ها و فاصله گذاری‌های اجتماعی اعمال شد و فعالیت بسیاری از مشاغل را محدود و یا به تعطیلی کشانده بود کار و فعالیت در نیروگاه‌ها بدون وقفه ادامه داشت و همکاران توانمند و متخصص ما مثل همیشه به عشق مردم و برای تأمین نیاز شبکه برق کشور، بی وقفه، با تلاش مضاعف و همت جهادی خود توانستند در راستای شعار جهش تولید، ضمن رعایت دستورالعملهای بهداشتی و مراقبت از سلامت خود، کار تعمیرات را با موفقیت به سرانجام برسانند.

نعمتی همچنین با اشاره به افزایش فزاینده دمای هوا در کشور افزود: هموطنان ما مطمئن باشند که فرزندان آنان در نیروگاهها با تمام توان و بطور شبانه روزی در تلاشند تا در تولید مطمئن و پایدار برق و آسایش مردم خللی بوجود نیاید، اما از مشترکان فهیم تقاضا داریم که مثل همیشه با مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف بهینه انرژی به خادمان خود در صنعت برق کمک کنند تا انشاءا... پیک تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی گفت: همزمان با انجام تعمیرات اساسی این واحد علاوه بر اجرای بالغ بر 8 هزار فعالیت معمول و تعریف شده در تعمیرات اساسی، حسب نیاز تعداد 40 پروژه نیز در قالب فعالیتهای مازاد و غیر معمول انجام پذیرفت که از جمله آنها میتوان به تعویض پره های ثابت ردیف اول توربین فشار قوی، انجام شابرکاری پوسته های بیرونی توربینهای فشار قوی و فشار متوسط، ساخت و نصب بسکتهای لایه های گرم و سرد ایرپری هیتر ( پیش گرمکن هوا)، تعویض لوله های استیم کوئل، ساخت و تعویض رینگ ورودی پمپ شماره یک آب دریا، خرید و تعویض باطریهای باطریخانه، تعویض ورقهای کانال دود و دودکش ، تعویض لوله هات درین زیر واحد و... اشاره نمود.

نعمتی افزود: سال گذشته و در چهلمین سال بهره برداری این واحد، پس از اجرای چندین پروژه بهینه سازی و رفع موانع و محدودیت تولید، رکورد تولید ۴۴۰ مگاوات به میزان ظرفیت اسمی به ثبت رسید.

نیروگاه شهیدسلیمی نکا با ظرفیت اسمی تولید ۲۲۱۴ مگاوات به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور، سهم بسزایی در تأمین برق کشور و پایداری شبکه ایفا می‌کنند.