برای نخستین بار در شمال کشور؛
جراحی کاشت حلزون شنوایی در استان گیلان انجام شد
۲۹ خرداد ۹۹ | June 18 2020 چاپ
جراحی کاشت حلزون شنوایی در استان گیلان انجام شد

جراحی کاشت حلزون شنوایی برای نخستین بار در شمال کشور امروز در بیمارستان امیرالمومنین(ع) استان گیلان انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، صبح امروز (پنجشنبه) برای نخستین با در شمال کشور جراحی کاشت حلزون شنوایی گوش در بیمارستان امیر المومنین (ع) رشت با انجام عمل بر روی دو کودک پنج ساله انجام شد.

نخستین مرکز دولتی ارزیابی و توانبخشی کاشت حلزون دو سال پیش در گیلان آغاز بکار کرد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های علمی و عملی، امکان جراحی کاشت حلزون میسر نشد.

با راه اندازی مرکز جراحی کاشت حلزون در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این استان چهاردهمین استانی خواهد بود که به این نوع از عمل جراحی و توانبخشی دسترسی خواهد داشت و با خدماتی که این مرکز می‌تواند به استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین و یا غرب مازندران ارائه کند، گیلان به قطب کاشت حلزون شنوایی شمال کشور تبدیل خواهد شد.

۹۸ درصد کودکان ایرانی از نظر شنوایی سنجش می‌شوند

«شادمان نعمتی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسئول مرکز کاشت حلزون امیرالمومنین (ع) با اشاره به اینکه انجام این عمل از سال ۹۲ در استان گیلان آغاز شد، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل وجود مشکلات موانعی همانند عدم دسترسی‌های علمی، عملی و مجوزهای لازم تاکنون انجام این عمل ممکن نشده بود.

وی افزود: بعد از بازرسی‌های فنی به عمل آمده از زیرساخت‌های علمی و عملی استان توسط وزرات بهداشت، شرایط برای انجام این جراحی ایجاد شد.

مسئول مرکز کاشت حلزون امیرالمومنین (ع) رشت در ادامه با اشاره به اینکه این جراحی برای کودکانی که کری حسی-عصبی مادرزادی در بدو تولد دارند، انجام می‌شود، گفت: در سنین بالاتر نیز تنها در کسانی که گفتار دارند اما به هر دلیلی مثلاً برخی از بیماری‌ها شنوایی هر دو گوش خود را از دست داده اند، امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی از سال ۸۷ در استان گیلان اجرایی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۸ درصد کودکان در کشور از جمله گیلان از نظر سیستم شنوایی غربالگری می‌شوند.