نمایندگان نیامدند، میلیاردها تومان از جیب مردم هزینه شد

صبح امروز قرار بود زنگ آغاز فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلی به صدا درآید اما عدم حضور بسیاری از نمایندگان موجب شد جلسه امروز صحن برگزار نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قلم برنا، صبح امروز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه قرار بود زنگ آغاز فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلی به صدا درآید اما عدم حضور بسیاری از نمایندگان موجب شد جلسه امروز صحن به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برگزار نشود.
نمایندگانی که امروز رسیدگی به امور مردم و کشور را رها کردند
عدم حضور نمایندگان مجلس که گفته شده بسیاری از آنها از کسانی هستند که نتوانسته‌اند آرای مردم را برای ورود به مجلس دوازدهم کسب کنند، در حالی است که هم اکنون طرح‌ها و لوایح بسیاری در مجلس وجود دارد که باید پیگیری شود که اکثر آنها هم در زندگی مردم تاثیرگذار است.
از سوی دیگر برای برگزاری جلسات علنی مجلس میلیون‌ها تومان هزینه دارد و عدم تشکیل جلسات با توجه به کارهای باقی مانده برای کشور خسارت‌زا است.
میلیاردرها تومان ضرر از جیب ملت
مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس شورای اسلامی دو سال پیش ( سال 1400 ) گفته که « هر یک دقیقه وقت مجلس، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه معمولی دارد، اگر ابنیه و امکانات و سود و سرمایه را حساب کنیم بیش از این است و این تریبون ما برای مردم خرج دارد.»
ذالنوری حتی معتقد بود آن زمانی که برای «سلام و درود» در ابتدای نطق نمایندگان صرف می شود هم در مجموع موجب خسارت می شود و هزینه زیادی را تلف می کند.
اولویت اول نماینده‌ باید حضور در جلسات صحن باشد
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی درباره عدم تشکیل جلسه علنی امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن حضور نمایندگان، می‌گوید که « همه ما باید به موقع و برای تشکیل جلسه علنی مجلس، در مجلس شورای اسلامی حضور یابیم، اما ما امروز تا ساعت ۹ صبح صبر کردیم تا جلسه علنی مجلس به حد نصاب برسد و آغاز شود، اما در نهایت به حد نصاب نرسید و نتوانستیم جلسه را برگزار کنیم»
وی گفت: « زمانی که صحن مجلس برقرار است، نمایندگان باید همه جلسات دیگر خود را تعطیل کنند و در جلسه علنی مجلس حضور یابند.»
وی با بیان اینکه اولویت اصلی و اول هر نماینده‌ای باید حضور در جلسات صحن مجلس شورای اسلامی باشد، ادامه می‌دهد: « مردم به ما رأی دادند تا از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق و تأمین منافع آنان نهایت استفاده را ببریم.»
گودرزی تاکید می‌کند که «جلسات مجلس بسیار مهم است، چرا که در این جلسات می‌توان با تصویب قوانین مهم برای کشور ریل‌گذاری کرد و اگر فردی باعث تعطیلی مجلس شود و در جلسات مجلس حضور نیابد، عملاً کمک می‌کند که جایگاه مجلس از رأس امور پایین بیاید.»
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: « تعداد حاضران در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی کمتر از ۱۹۲ نفر (حد نصاب) بود و به همین دلیل نتوانستیم جلسه را برگزار کنیم. قرار بر این شد که در جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی، اسامی نمایندگان غایب قرائت شود.»
منتخب مردم بروجرد در مجلس دوازدهم تاکید می‌کند: نمایندگانی که نتوانستند برای حضور در مجلس دوازدهم رأی بیاورند، باید تا آخرین روز مسؤولیت خود انگیزه کافی داشته باشند و در فرصت باقیمانده از عمر مجلس یازدهم یعنی تا خرداد سال آینده، کارهای باقیمانده خود در پیگیری مطالبات مردم را به سرانجام برسانند.
گودرزی اظهار کرد: زمان باقی مانده از عمر مجلس یازدهم ارزش زیادی دارد و ما باید از همه فرصت‌های دوره نمایندگی مجلس برای خدمت به مردم استفاده کنیم. از سوی دیگر می‌توانیم در این سه ماه باقی مانده زمینه‌های لازم را فراهم کنیم تا مجلس بعدی بتواند با استفاده از این بسترها، مسیر حل مسائل را ادامه دهد.
اسامی کامل غائبان جلسه امروز اعلام شود
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم، درباره این موضوع می گوید که « امروز در مجلس افتاد، اتفاقی تاسف آور بود. بعد از گذشت سه روز از برگزاری انتخابات مجلس که باید شرایط عادی در کشور برای ادامه مسیر خدمت به مردم فراهم می‌شد، برخی از نمایندگانی که باید برای خدمت به مردم خودشان را به صحن علنی مجلس می‌رساندند به دلایل مختلف از جمله عدم رای‌آوری در انتخابات، در جلسه حضور پیدا نکردند. البته با این وجود باید گفت تعدادی از نمایندگانی هم که رای نیاورده بودند، امروز در جلسه علنی حاضر شده بودند.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه می کند: « هیات رئیسه مجلس باید در اولین جلسه صحن علنی که فردا برگزار می‌شود، اسامی کامل غائبان جلسه امروز را اعلام کند تا مردم متوجه شوند کسانی که آماده بودند چهار سال دیگر به این مردم و آب و خاک خدمت کنند، به دلیل عدم رای‌آوری در جلسه‌ای که برای فعالیت و خدمت در آن قسم یاد کرده‌اند، حاضر نشدند تا صحن علنی مجلس به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی تشکیل نشود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این موضوع جدای از اینکه باعث تاسف است، باید توسط هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس پیگیری شود؛ چرا که اگر این غیبت‌ها غیر موجه باشد، باید توسط هیات رئیسه مجلس پیگیری شود و اسامی این افراد به اطلاع مردم برسد. هیچکس حق ندارد که فعالیت مجلس یازدهم را در ادامه مسیری که کارنامه قابل دفاعی هم دارد، مختل کند و لذا حتما باید اسامی غایبان امروز به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

 

فارس/

نظر شما:

security code